Uw huis verkopen brengt heel wat organisatie met zich mee. Een belangrijk aandachtspunt: de keuringen die verplicht zijn voor u uw huis in alle gemoedsrust van de hand doet. Ontdek welke dat zijn en waarom ze zo belangrijk zijn.
Uw woning verkopen is een proces van langere duur. Daarbij moet u met vele verschillende zaken rekening houden. Niets over het hoofd zien, is de boodschap. Maar vaak is dat niet evident. Zo is het onmogelijk om de verkooptransactie af te ronden zonder deze keuringen die u verplicht moet laten plaatsvinden:
Een energiedeskundige type A komt bij u langs en bekijkt de staat van de woning. Daarbij focust hij op de energiezuinigheid van het pand. Op basis van zijn bevindingen maakt hij een verslag op. Bij elk resultaat krijg je dat verslag. Meer weten over de EPC-meting? Gewoon even doorklikken!
Let wel: is het EPC-certificaat van de woning die u verkoopt nog geen tien jaar oud? Dan hoeft u geen nieuwe keuring te laten plaatsvinden. U vindt de geldigheidsdatum op de hoofdpagina van het document. Check dus eerst uw huidige EPC (Energie Prestatie Certificaat) voor u verdere stappen zet.
Wie een huis koopt, heeft niet alleen recht op de objectieve gegevens over de energieprestaties van de woning. Ook de staat van de elektrische installatie is belangrijk. Omwille van de veiligheidsrisico’s van een slecht werkende elektriciteitsinstallatie is ook dit een van de keuringen die u verplicht laat uitvoeren.
Elke woning moet voor verkoop of verhuur een verplichte keuring ondergaan. Tijdens die controle komt een inspecteur van een erkend organisme langs. Die lijst alle gebreken op en bundelt ze in een verslag. Het proces-verbaal van dat verslag gaat naar de notaris die de verkooptransactie regelt. Hij bezorgt het document vervolgens aan de kopers van de woning.
Vertoont de elektrische installatie gebreken? Dan is de nieuwe eigenaar verplicht om elk euvel te verhelpen. Hij krijgt daarvoor 18 maanden de tijd vanaf de aankoopdatum van het huis. Na die termijn moet een inspecteur van hetzelfde erkende organisme een nieuwe keuring uitvoeren. Het attest dat na die herkeuring volgt, is 25 jaar geldig bij goedkeuring.
Samengevat: bij de verkoop van uw huis legt u deze attesten voor:
Ontbreekt een van beide of hebt u ze allebei niet? Vergeet dan zeker niet om tijdig de nodige keuringen vast te leggen. Want zoals u weet, zijn ze verplicht.
OCB staat graag voor u klaar als u meer informatie wilt. Of legt meteen de nodige keuringsafspraken vast. Meer weten? Neem dan snel contact op.
Veiligheid
boven alles...